Frans
tadorne de Belon
Common Shelduck

Bergeend

Herkenning
58-67 cm. Een grote, gansachtige eend die op afstand zwart en wit lijkt. Van nabij zijn metaalgroene nek en kop en brede kastanjebruine band over benedenborst opvallend. Zwarte streep van borstband naar anaalstreek, spiegel metaalgroen, schouderveren, handpennen en punten van staartveren zwart. Poten roze; snavel helder rood. Mannetje heeft opvallende knobbel aan snavelbasis. Vrouwtje minder helder getekend en zonder snavelknobbel. Juveniel met donker grijsbruine bovendelen, kop en achternek, wit voorhoofd, zonder bruine borstband, poten grijs, snavel roze-grijs.

Verspreiding en voorkomen
Broedt in Europa tot Kazachstan en Mongolië. Deels trekvogel. In Nederland vrij talrijke broedvogel, gedeeltelijk wegtrekkend, doortrekker en wintergast in groot aantal.

Biotopen
Broedt in konijnenholen, maar nestelt ook in dichtbegroeide terreinen, in verlaten gebouwen, boomholten, etcetera. Meestal nabij brak of zout water. Buiten broedseizoen op open, ondiep zout water, zowel in binnenland als aan kust.

Voedsel
Foerageert in groepen door in ondiep water of modder te waden, eet kleine mollusken, garnaaltjes, insecten(larven), kleine vis, wormen en plantaardig materiaal.

Eieren
Aantal eieren in legsel meestal 8-15, meer zijn gemeld, doch meestal dan van meerdere ♀♀. Buikig. Crème-achtig-wit. Licht glanzend. Formaat 65,8 x 47,6 mm.

Geluiden
Vrouwtje tijdens broedseizoen een snel, nasaal 'ak-ak-ak' of 'ga-ga-ga'; mannetje verschillende fluitende tonen.

Anseriformes
Anatidae
Tadorna
tadorna

Anseriformes
Anatidae
Tadorna

RMNH.AVES
Emberiza elegans; Emberiza cioides; Parus varius; Tadorna tadorna; Tarsiger cyanurus; indet
RMNH.ART.303

De externe bronnen WorldCat en Biodiversity Heritage Library worden doorgezocht op literatuur over Tadorna tadorna (Linnaeus, 1758). De eerste vijf resultaten per bron worden getoond.