Black-billed Magpie
Eurasian Magpie
Frans
pie bavarde

Ekster

In Europa is de Ekster alleen afwezig in boomloze landschappen of andere gebieden waar nestgelegenheid ontbreekt. Hij bewoont bij voorkeur parkachtige landschappen met een afwisseling van open terrein, bosjes en lanen. Als echte standvogels blijven adulte Eksters het hele jaar binnen de grenzen van hun territorium, tenzij ze verhuizen naar een naastgelegen territorium met een hogere kans op broedsucces. Verhuizingen gaan gepaard met echtscheiding en volgen vaak op een mislukte broedpoging (Baeyens 1981b). De juveniele vogels zwerven in herfst en winter rond in groepen tot zij in het eerste of tweede levensjaar een partner en een territorium vinden. In de herfst worden de slaapgroepen van de jonge vogels aangevuld met territoriumhouders uit de buurt (Kooiker & Buckow 1999). In februari-maart lossen de winterroesten op en vlechten beide partners een bolvormig nest in elkaar. Soms gebruiken ze het oude nest van een vorig seizoen, soms bouwen ze een nieuw, zodat één paar meestal meerdere nesten bezit. Eksters hebben de naam om eieren en jonge vogels te roven, omdat ze nogal luidruchtig te werk gaan wanneer ze dit doen. Ze eten echter vooral insecten(larven) en in de herfst ook vruchten en zaden. Incidenteel worden kleine zoogdieren, amfibieën, vogels, aas (doodgereden dieren) en menselijk afval gegeten.

Passeriformes
Corvidae
Pica
pica

Passeriformes
Corvidae
Pica

Juveniel
Pica pica (Linnaeus, 1758)

De externe bronnen WorldCat en Biodiversity Heritage Library worden doorgezocht op literatuur over Pica pica (Linnaeus, 1758). De eerste vijf resultaten per bron worden getoond.