Alcedo atthis (Linnaeus, 1758)

Common Kingfisher

IJsvogel

Als er één soort in gedachten komt bij de vraag of de opwarming van het wereldklimaat ook nog gunstige bijverschijnselen heeft, dan wel de IJsvogel. Streng winterweer is immers overal in het westelijk deel van zijn immense verspreidingsgebied fataal voor deze soort, en vaak heeft de po­pulatie daarna jaren nodig om te herstellen. Van het uiterste westen van Ierland tot in Oost-Azië en van Zuid-Zweden tot Noord-Afrika treffen we IJsvogels aan. Bij ons is het vooral een stand- en zwerfvogel die in strenge winters ijsvrije plekjes opzoekt. Het voedsel wordt - wie kent niet de prachtige onderwateropnamen? - met een spectaculaire duik uit het water gevist. Meestal heeft de vogel dan een visje te pakken, soms ook grote waterinsecten of andere in het water levende dieren, in brak en zout water ook graag garnalen! De eieren worden gelegd aan het eind van een doorgaans meer dan een halve meter lange gang in een steile oever, die tenminste enkele meters hoog en breed moet zijn. Jaarlijks twee broedsels is vermoedelijk de regel, maar drie is eveneens geconstateerd. De nestpijpen bevinden zich vaak langs stromend water, maar stilstaand water wordt niet gemeden. Bij gebrek aan geschikte nestwanden kunnen wortelkluiten van bomen, greppelrandjes en kunstmatige nestpijpen worden gebruikt. Denk dus niet te snel dat een IJs­vogel ergens niet broedt!

Coraciiformes
Alcedinidae
Alcedo
atthis

Coraciiformes
Alcedinidae
Alcedo

RMNH.AVES.P
Alcedo atthis (Linnaeus, 1758)
RMNH.AVES
RMNH.ART
RMNH.AVES.P

De externe bronnen WorldCat en Biodiversity Heritage Library worden doorgezocht op literatuur over Alcedo atthis (Linnaeus, 1758). De eerste vijf resultaten per bron worden getoond.